Tirsdag 4.4.00 : New Orleans - Galveston

Arve, Jon og vår Chevrolet
Stod opp relativt tidlig, kl. 08:00. Avreise Texas venter. Ingen av oss orket frokost, middagen fra i går satt enda godt. Vi sjekket ut av hotellet (høye telefonregninger) og tok taxi ut til New Orleans flyplass for å hente leiebilen som var bestilt. På vei til flyplassen kjørte vi igjennom et svart boligområde og standarden her var langt unna den standarden vi fikk se ute i Garden District noen dager tidligere.

Vi hentet leiebilen, en Chevrolet Astra 'minivan' , hos agent Alamo. De prøde å lure oss for ekstra $ 104, men en årvåken Jon hindret dette. Jon tok rattet, Oddik var kartleser, Arve og Jan dannet baktroppen. 'Texas here we come' , gutta, gutta er på vei mot nye eventyr. Kjører ca. en halv time og så er vi klare for frokost på McDonald, og nå er vi skikkelig på landsbygda.

Jon skuer ut i sumpene
Kjører inn i et enormt sumpområde, fascinerende og spennende. Vi tilbakelegger Baton RougeLafayette og Lake CharlesHadde bestemt oss for å stoppe i Lake Charles, men det gikk slik unna (70mph) at vi fortsatte mot Texas.

På grensa stoppet vi ved et flott informasjonssenter hvor de hadde masse brosjyrer og kart. Her var det laget ramper som gikk innover i sumpene, og vi måtte selvfølgelig utforske dette. Oppdaget skilpadder nede i sumpene, men alligatorene hadde gjemt seg, så de fikk vi ikke øye på.

Ferjekø Port Bolivar
Bestemte oss for å reise til Galveston, burde gå greit med Jon bak rattet. Kjørte mot Beaumont for så å ta av mot Port Arthur. Tenkte vi kunne kjøre ytre vei mot Galveston. Det begynner å bli ettermiddag og vi kunne tenke oss noe å spise. Sabine Pass hørtes ut som et passende sted, men det eneste vi fant her var petroleumsfabrikker, skuffende. Dro ytre vei videre, noe vi aldri skulle ha gjort. Moralen er, sjekk datoen på kartet før du legger i vei. Vi brukte et gammelt kart som ikke viste at ytre vei på et punkt var stengt, noe det nye kartet vi fikk på grensa viste. Måtte snu og kjøe en skikkelig omvei for å komme på rett spor mot Galveston. Var så vidt innom et naturreservat hvor vi så boreplatformer i Mexico gulfen og ble advart mot alligatorer.

Ved
Port Bolivar tok vi ferje til Galveston, tok ca. 15 minutter. Tok inn på La Quinta rett ved stranda og det største og fineste rommet hittil, og det for bare $88 for alle fire og frokost inkludert. Vi hadde funnet vår hotell kjede for resten av turen. Besluttet å bli her i to dager for å roe litt ned, vi hadde jo ferie.

På kvelden spiste vi nede ved havna, ikke noe spesielt, men dyrt. Rusla litt rundt etterpå for å se om det skjedde noe i
Galveston på en tirsdag, men det gjorde det ikke. I følge Jon var det som å komme til Larvik på en hverdag, og det er vel flere av oss som kan henge oss på den. Holmestrand er heller ikke noen festplass på en tirsdag. Var tilbake på hotellet kl. 22:00, litt av en gjeng, men vi hadde tross alt vært på farta i mange timer.