Timbuktu & Damn! Nøtterøy Kulturhus 10. November 2011

Timbuktu & Damn! Nøtterøy Kulturhus
Jeg var så heldig å få overvære en fantastisk konsert  med Timbuktu og ‘backinggruppa’ Damn! på Nøtterøy Kulturhus torsdag den 10. November.  Ble bedt med av Jon på konserten. Min søster  som skulle ha vært med, måtte melde avbud pga. ledermøte på jobben. Fint for meg,  synd for Grethe.
Etter 14 dager med turne i Telemark var turen kommet til vårt fylke for Jason Michael Robinson Diakité alias Timbuktu. Vet ikke helt hva som ventet meg, men det ble et fyrverkeri av en konsert. Trodde det skulle bli en del reggae varianter, men det ble det ikke. Derimot ble det et funky rap show som jeg ikke har sett maken til, utført av Timbuktu og hans syv mann sterke orkester.

Det begynte stille og rolig med en ballade, men deretter var det full guffe med meget funky rytmer, takket være gutta i Damn!. Disse musikerne kommer fra samme by som Timbuktu, nemlig Lund i Skåne. Eminente musikere som trakterer mer enn ett instrument. Sammen med en Timbuktu i storform, lar jeg meg lett imponere av dyktighet og spillehumør til denne gjengen. Presisjonen til de to blåserne (trompet og trombone) var imponerende, og tangentspilleren på  høyreflanke hadde noen aldeles herlige dansetrinn. Han ga også (nesten) hele første rad ‘high-five’ i løpet av låten ‘En High 5 & 1 Falafel’, herlig. Timbuktu var i strålende form og i meget godt humør. Snakket med ‘publiken’ og var imponert over at vi skjønte hans Skåne dialekt.
Har vært på noen konserter på Nøtterøy Kulturhus tidligere, men har aldri sett publikum vært i nærheten av å utføre hemningsløs dans, noe som skjedde denne gangen. Timbuktu og Damn! ble klappet inn to ganger, og på begge disse seansene ble publikum stående, mens de danset og klappet til heftige, funky rytmer.
Det var ikke utsolgt denne kvelden, men kunne helt utmerket ha vært det. I alle fall er jeg glad for at Jon tok meg med på denne sekser av en konsert.

PS! Joda vi fikk selvfølgelig ‘Alla vill till himmelen, men ingen vil dø’.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar